mandag 30. april 2012

Glade gjensyn

Man skulle nesten tro at denne bloggen var i ferd med å avgå ved døden, men så ille er det ikke. Det kommer ihvertfall et lite livstegn fra bloggeieren her... 

Og sist uke ble en kulturell opptur. Tre dager på rad fikk jeg herlige gjensyn med fjorårets grytemusikanter. Først ute var Trond Helge Johnsen. I forbindelse med Nidaros Bluesfestival ble det holdt en konsert på Hveita dagsenter for rusmiddelavhengige. Jeg tok turen dit, og fikk en uforglemmelig konsertopplevelse. Trond Helge er en dyktig trubadur. Og den kontakten han hadde med publikum var fantastisk. Han viste de rusmiddelavhengige den respekten de fortjener. I hjertet er gatefolket mitt folk. Og det å få sitte sammen med dem på en konsert er stort. Hvis jeg skal beskrive konserten med få enkle ord, så må det bli: uhøytidelig, uformelt, nært, ekte og hjertevarmt.
Torsdag var det klart for vårfest på Frelsesarmeen. Der skulle det egentlig delta et kor. Men få dager før festen avlyste de. Og vi sto uten underholdning. Men via gode kontakter ordnet det seg. En av fjorårets grytemusikanter tok med seg kjæresten sin og stilte opp på to dagers varsel. Børge Pedersen og Berit Hassel sørget for at kvelden ble helt fantastisk.Også denne opplevelsen ble varm og god. Jeg kan ikke annet enn si tusen takk! Og jeg gleder meg allerede til neste gang vi møtes - selv om jeg ikke aner når det skjer.
Fredag var jeg på et arrangement på det nye store hotellet i byen. Det var litt stas å være der på åpningsdagen. Fikk en helt fantastisk lunsj, og mange interessante foredrag. Og det skulle også være noen kulturinnslag. En smakebit fra musikalen Hair, sto på programmet. I tillegg skulle det være et kulturinnslag som avslutning. Og jeg ble veldig glad da det viste seg å være nok en grytemusikant. Tre grytemusikanter på tre dager var virkelig moro. Svevestøv framførte to sanger fra sin nye plate. Ei plate jeg absolutt kan anbefale. Tidligere har Svevestøv hatt engelske tekster, men denne gangen synger de på norsk. Og jeg synes de norske tekstene kler Svevestøv godt. Jeg finner ingen av de sangene på Youtube, så mine blogglesere får nøye seg med en smakebit på engelsk. Men jeg sier bare løp og kjøp - den nye plata er virkelig verdt å ha.

2 kommentarer:

  1. Ja, det var sannlig på tide med et livstegn på bloggen din, hehe :-p
    Så fint at du har fått noen sånne opplevelser nå, jeg vet de betyr så mye for deg :-)
    Klem

    SvarSlett
  2. Ja, det var hyggelig å se at du er på blogg igjen :-)Godt å høre det du sier om gatefolket og de flotte musikantene du har fått hørt på i det siste. Men det jeg lurer på - HVORDAN eller HVORFOR var du på åpningen av hotellet ? Stas å være der første dagen, da !

    SvarSlett