mandag 12. januar 2015

Jula 2014

Når jeg sitter her en regnfull dag i januar, så tenker jeg tilbake på en fin jul. Jeg har hatt mange fine julefeiringer i Trøndelag. Fantastiske rolige julaftener hos søster Sigrid. I år var det ingen rolig julaften som ventet. Men jeg gledet meg. Og forventningene ble innfridd.
Det må jo bli bra når man skal feire jul sammen med dette trekløveret. Tre fantastiske unger. Stille er det ikke i nærheten av dem. Men det skal det heller ikke være med tre friske glade barn i huset. Spenningen var til å ta og føle på. Pakkehaugen under treet var stor, barneøynene var store og smilene mange. Tantehjertet smelter av sånt.

Det kom til og med en skikkelig nisse på besøk. Det har jeg ikke bilde av. For hendene mine var fulle av en liten ettåring som syntes nissen var skummel. Men de to største var tøffe. De gav til og med nissen klemmer før han gikk.
Jeg er glad i å lage mat. Men jeg innrømmer glatt at jeg liker enda bedre å komme til ferdig middag - spesielt på julaften. Å få være tante, og se TV og prate med småtrollene mens de andre dekker bord og lager mat er luksus. Maten smakte utmerket og selskapet var topp. Det geniale var at nissen kom før middag. Det gjorde at den verste spenningen hos de små slapp taket, og de klarte å sitte rolig ved bordet.

Sammen med desserten julaften ble kransekaka fra kusine Siren sprettet. Karamellpudding, riskrem og kransekake ble dessert for enhver smak. En spiste bare riskrem, en spiste riskrem med rød saus, en spiste bare rød saus, to spiste karamellpudding og en spiste bare kransekake. Smaken er forskjellig...
Når småtrollene hadde sovnet og vi voksne også begynte å bli trøtte, var det tid for å rusle hjemover. Jeg hadde ikke noe ønske om hvit jul. Men innrømmer glatt at det var vakkert da jeg ruslet gjennom gågata rundt midnatt. Og for aller første gang i mitt liv var jeg på pub på julaften. Kusine var på jobb på puben, og jeg måtte innom og ønske henne god jul.
Første juledag ruslet jeg atter bort til lillesøster. Jeg var invitert på middag denne dagen også. Fløtepudding med masse godt tilbehør sto på menyen. Og etter den tunge kjøttmiddagen julaften smakte det veldig godt. Det ble nok en dag med kos, skravling, tv og barnelatter.
Så ble det et par dager i denne stillingen. En liten forkjølelse meldte sin ankomst. Og det var deilig å bare ligge på sofaen sammen med Stripedyret.
Men mange dager ble det ikke på sofaen. Nevø Mats kom sørover fra Trøndelag. For aller første gang besøkte han Sørlandet. Det virket som han trivdes, og han sa ihvertfall at han kommer sørover igjen til sommeren. Det var veldig koselig å ha ham her noen dager. Savnet etter tanteungene som bor langt unna er der.
Mer god mat ble servert. Den ene dagen ble jeg også overrasket av deilig nylaget kakao da jeg kom dit. En dag fikk jeg taco. Og en dag var vi  på restaurant og spiste kebab. Mye søtsaker ble det også i jula. Så vekta gikk nok litt opp de dagene...
Nyttårsaften ble også feiret sammen med Natalie, familien hennes og sønnen til en kusine. Veldig rolig og koselig feiring. Kjenner at de store nyttårsfeiringene med høy partyfaktor ikke er noe for meg. Ingen av oss hadde kjøpt noe fyrverkeri, men det manglet ikke på lys og smell i nabolaget.
Og på rusletur hjem gikk ferden nok en gang innom puben. Mye mer folk der på nyttårsaften enn på julaften. Men samme gode kusine sto bak disken der. Så da fikk jeg ønsket henne godt nytt år også før jeg ruslet hjem for å starte det nye året sammen med verdens beste Stripedyr.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar