lørdag 24. oktober 2009

Vakkert og virtuost

Bloggeieren henger som vanlig litt på etterskudd. Men fredag den 16.oktober gikk ferden til Olavshallen Lille Sal. Der var det duket for flotte uniformer og blankpussete instrumenter. Forvarets musikkorps skulle ha konsert. Og dirigent var Ole Edvart Antonsen. Bare det at hans navn sto på plakaten var et kvalitetstegn for meg. Det var mitt første møte med det orkesteret, og det blir ikke siste. For jeg fikk en festaften.

Det var bare å lene seg tilbake og nyte vakker musikk. Før pausen fikk jeg høre Gershwins Cuban Overture, et tromboneverk i tre deler med Marius Hesby som solist og John Adams Short Ride in a Fast Machine.

Etter pausen åpnet de med Rossinis William Tell Overture. Deretter kom Lydia Hoen Tjore (hun som var i finalen i norske talenter) og sang Puccinis O mio babbino caro og Quando men vo. Og By Strauss av Gershwin. Og jeg blir overrasket hvis ikke den jenta kommer til å ha fast jobb ved en eller annen operascene iløpet av noen år. Hun synger helt fantastisk, og hun er bare 15 år gammel.

De siste stykkene i konserten var Ravels Pavane, Crestons Fantasy (med Hesby som solist) og Aagaard-Nilsens Norwegian Dance.

Alt i alt en opplevelse som satte seg i kropp og sjel. Og når vi som ekstranummer fikk en del av Wilhelm Tell overturen på nytt, var det fullkomment. Jeg gleder meg til neste konsert med Luftforsvarets Musikkorps!

2 kommentarer:

  1. De er rett og slett kjempeflinke! Hørte dem da de var i Levanger i sommer! :)

    SvarSlett