mandag 29. mars 2010

Lidelse


Etter en lang pause slenger jeg meg med på mandagstema igjen. Denne ukens utfordring fra Koselig er lidelse.







Min løsning på dette er to bilder jeg nylig har publisert i bloggen min. Men de passer så godt til dagens utfordring. Så jeg lar de få en reprise. Begge bildene ble tatt i Vår Frue kirke under opptak av en radiogudstjeneste for P1.
Og hva symboliserer lidelse bedre enn armene til en rusmisbruker? Hender med nikotinflekker. Armene med sår og arr. Hvilke lidelser som ligger bak kan bare en rusmisbruker forstå. Vi andre kan bare prøve å forestille oss det, men helt og fullt vil vi aldri forstå det...
Brosteinskorset i Vår Frue kirke er også lidelsens symbol. Korset i seg selv forteller om lidelse og død. Og når det fylles med lys tent av mennesker som bærer hver sin historie blir det ekstra sterkt. Det fylles opp med hver enkelts lidelse. Men også hver enkelts håp...

4 kommentarer:

  1. Vi kan ikke sette oss inn i lidelsen til rusmisbruker uten å nesten ha vært det selv. Det er vondt å se dem sitte der i parken og kjempe sine kamper.
    Jeg savner her i Norge, at kirker er mer åpne utenom gudstjenester ol. Det hadde vært greit av og til å kunne gå inn og sitte for seg selv når man har opplevd noe vanskelig og vondt..

    SvarSlett
  2. Meget stærk løsning af temaet :)

    SvarSlett
  3. Selv om jeg ikke er noen kirkeganger, likte jeg dette innlegget ditt veldig godt ! Det var en flott løsning på utfordringen din :-) Spennende med sånne utfordringer.

    SvarSlett