fredag 1. april 2011

FURET VÆRBITT

Endelig var dagen her - den dagen jeg har ventet på så lenge. Det var ingen aprilsnarr heller. Nyplata til Åge var endelig i butikken. Jeg var vel som en unge foran smågådthylla da jeg gikk inn på Platekompaniet i dag. Og vel hjemme var det bare å få plata i spilleren. Forventningene var store, og dermed fallhøyden stor. Hadde ikke plata levd opp til forventningene, så hadde jeg landet med et brak - og det hadde gjort vondt. Men Åge skuffet selvfølgelig ikke...
Jeg har sagt det før, og kan ikke gjenta meg ofte nok, jeg er ingen musikkekspert. Og jeg ville helt klart ikke fått jobb som musikkritiker i noen avis. For når jeg lytter til musikk, så er det en ting som avgjør om jeg liker den eller ikke - og det er om den når inn i hjertet mitt. Sitter jeg igjen med følelsen av at plata har rørt ved noe i meg, så er den verdt pengene.


Og FURET VÆRBITT rører noe i meg. Iløpet av dagen har jeg hørt den flere ganger, og vet nesten ikke hvor jeg skal begynne når jeg skal fortelle om den. Men som alltid er tekstene viktige (kanskje det viktigste). Og jeg nikker gjenkjennende til noen av dem, som om jeg kan si: ja, Åge du sier det jeg selv kunne sagt. Men det er godt å kunne kjenne at det blir sagt til meg og ikke av meg. Medvind har jeg hørt mange ganger tidligere, og det er en sang jeg blir mer og mer glad i. Og den er absolutt platas høydepunkt. Den sangen som hører hverdagen til, og som kan sette ting i perspektiv. En sang som kan gjøre en grå dag litt lysere.

Men det er ikke den sangen jeg kommer til å gruble mest over. Jeg innrømmer at det finnes noen strofer her og der på plata, som er en smule ubehagelig. For det er ikke noe ålreit å bli minnet om sine egne feil. Men likefullt er det med på å gjøre plata god. Det gjør at den ikke blir bare ei plate blant mange - den blir derimot et hint om at jeg stadig må gå i meg selv, og faktisk prøve å gjøre noe med mine svakheter.


Og jeg har lyst til å applaudere sangen "La de små barn komme til meg". Klar tale om kirkens mørke hemmeligheter som i det siste har kommet fram i lyset, og ikke minst måten det i årevis har blitt fornektet og fortiet på. Nå er det først og fremst i Den Katolske Kirke at dette har kommet fram, men man skal ikke stikke under en stol at det har skjedd overgrep i andre kirkesamfunn også. Og uansett hvor det skjer, så er det uakseptabelt. Som medlem av et kirkesamfunn stiller jeg meg helt på linje med Åge - for det er skammelig og avskyelig.


Det er flere sanger på denne plata som handler om de svake. "Medvind" som er en trøst til den som sliter, "La de små barn komme til meg" som er en støtte til de misbrukte, "Ly i fra stormen" som er en utstrakt hånd til en venn som sliter og ikke minst "Maria Magdalena"...


...som er en varm og respektfull sang til de prostituerte. En påminnelse om at også horene er mennesker. Jenter som ikke trekker på gata fordi de har lyst, men fordi de ikke ser andre muligheter. Jenter som er noens døtre, noens søstre og kanskje noens mødre. Denne sangen setter jeg på samme linje som DDE's "God jul og skål for ungen" (den vakre julesangen som løfter opp uteliggeren som menneske). Sanger som for meg er vakre diamanter. Mitt hjerte banker alltid varmest for de svake, de utstøtte og de som har det vondt. Og sanger som er skrevet til dem er verdifulle for meg.


Når det gjelder melodiene, musikken, lyden... Vel, som sagt jeg er ingen ekspert, men jeg liker det jeg hører. Det er vakkert. Det er behagelig å høre på. Og det er ingen tvil om at det er Åge og Sambandet. Den gode gamle lyden er der. Like stødig som alltid. Og jeg kjenner at det MÅ bli en live-versjon av dette iløpet av sommeren. Konserthjertet slår et par slag ekstra, og sier klart fra om at Åge og Sambandet bør prioriteres dette året.


Og jeg er ikke lei meg for at det sammen med cd-en lå en dvd fra konserten på Torvet i Trondheim (en konsert jeg ikke fikk med meg). Jeg vet hva deler av fredagskvelden skal brukes til...

2 kommentarer:

  1. Bor i Stavanger. Har prøvd å få kjøpt plata hos coop som reklamerte at de skulle ha den. Men de hadde fått beskjed at det bare er i Trøndelag den er å få kjøpt i første omgang,pga at forlaget ikke hadde tykt opp nok eksemplarer.

    SvarSlett
  2. Har du prøvd Platekompaniet (hvis de har butikk i Stavanger)? Jeg kjøpte plata mi hos dem, riktignok i Trøndelag. Men det skader ikke å spørre hos dem.
    Får uansett håpe du får tak i den snart. Du har noe å glede deg til. :)

    SvarSlett