lørdag 21. mai 2011

Å være meg...

Mandag skal jeg ha dagens emne i Hjemforbundet (Frelsesarmeens kvinnegruppe) i Trondheim. Da er overskriften "frihet". Og jeg skal snakke om ufriheten som rusmisbruk medfører. Jeg skal fortelle om hvordan det var for meg å vokse opp i et hjem preget av alkoholisme. Jeg skal snakke om hvordan det var å se mine foreldre drikke seg ihjel.

Jeg skal la folk i salen bli kjent med mine foreldre. To fantastisk flotte mennesker. To jeg var, og er, veldig glad i. Men samtidig to mennesker som ble mer og mer avhengig av alkohol, og som ikke klarte å begrense seg før de døde... To mennesker som i edru tilstand var verdens beste foreldre. To mennesker som lærte oss barna folkeskikk, gjestfrihet og varme. Hjemme hos oss var alle velkommen. Det var ingen forskjell på kong Salomo og Jørgen Hattemaker - alle ble behandlet likt. Hos oss var det en selvfølge å diske opp med det man hadde, når det kom folk på besøk. Og hjemme hos oss tok man seg alltid tid til å prate med de som kom innom. Og det var mye besøk hos oss, til tross for at huset som regel så "bomba" ut, til tross for at alle visste at det var mye drikking og slåssing der. Jeg tror folk følte seg velkomne hos oss. Til tross for...

Mandag skal jeg fortelle om hvordan det var å være seks år å bli storesøster. Da skal jeg fortelle om mamma som ble sent til sykehus i ambulanse. Det var kritisk for både mor og barn. Jeg skjønte ikke stort av det den gangen. Og ikke var jeg hjemme da helvetet startet heller. Jeg var med bestemor på besøk hos naboen. Så det var storebror på åtte som fikk den verste trøkken. I korthet endte ihvertfall lillesøsters fødsel med at pappa drakk seg full, knuste alt som kunne knuses hjemme hos oss og havnet i fyllearresten. Det er et av mine første barndomsminner...

Jeg skal også fortelle hvordan det var å være 16 år og bli storesøster for andre gang. Da kom minstesøster til verden to og en halv måned for tidlig. Hun ble født med hjertefeil. Og hun var vel knapt edru en eneste dag før hun ble født. At hun har blitt en kjekk og velfungerende ung dame er rett og slett det jeg vil kalle et mirakel...


Jeg leste en gang en statistikk som fortalte at halvparten av de barna som vokser opp i et hjem med rusmisbruk blir rusmisbrukere selv. Det vil si at to av oss fire søsknene skulle vært misbrukere selv, men ingen av oss er det. Så til tross for alt det negative som våre foreldre påførte oss, så må det ha vært noe godt i det hele.

Oppveksten har også gjort oss til fire selvstendige mennesker. Vi er fire søsken som møter motgang med å brette opp ermene og gjøre den jobben som må gjøres. Stolthet er ikke en følelse som har en dominerende plass i min sjel, men når det kommer til mine søsken så er jeg veldig stolt.  Men det er viktig å presisere at selv om vi har vokst opp i det samme hjemmet, så har vi likevel fire forkjellige historier å fortelle. Foreldrenes alkoholmisbruk har rammet oss på forkjellig måte, selv om mye også er likt. Jeg skal fortelle min historie. 

Jeg skal også fortelle hvordan det var å være barn og kronisk syk, i et hjem med foreldre som ikke hadde evner til å se at jeg var syk. Ja, det har vært mer enn en kamp å kjempe...

Jeg skal også snakke om den vanskelige friheten jeg fikk den dagen foreldrene mine var borte. I en alder av 27 år skulle jeg plutselig begynne å leve mitt eget liv. Hele livet fram til da hadde vært levd på alkoholoens premisser. Aldri en dag hadde jeg levd uten bekymring for foreldre og småsøsken. Selv om jeg flyttet på hybel som 16-åring, så var hjertet og tankene alltid hjemme hos småsøstrene. Så da den siste av foreldrene var død, og minstejenta trygt bosatt hos den andre søsteren, skulle jeg plutselig være bare meg. Vel, det ble ikke så lett som man skulle tro. For jeg visste jo ikke hvem jeg var. Jeg kjente ikke meg selv - for jeg hadde aldri vært bare meg... Plutselig oppdaget jeg at det var veldig mye jeg faktisk ikke hadde lært om livet. Jeg hadde lært å lage hjemmebrent, men jeg hadde ikke lært å snakke om mine egne følelser... Det ble noen år med prøving og feiling, med seiere og nederlag... Ja, det ble noen år hvor jeg rett og slett lærte meg å leve MITT LIV...

Mandag skal jeg fortelle om det livet, og hvordan det til slutt gjorde meg til en frelsessoldat fylt av tro, håp og kjærlighet.  Jeg skal fortelle om den fantastiske friheten jeg har i dag. Den friheten som gjør at jeg er meg - et menneske som er istand til å elske både Gud og mennesker...

13 kommentarer:

  1. En sterk historie!
    Og du er utrolig tøff som står frem og forteller den i Hjemforbundet. All grunn til å være stolt, ikke bare av dine søsken, men også deg selv! Du er sterk!

    God klem

    SvarSlett
  2. Du er så vanvittig god til å skrive. Og eg sit her med ei tåre i augenkroken. Glad i deg! Du er eit stort menneske! <3

    SvarSlett
  3. Å Anne-Lill, jeg blir så rørt! Nydelig skrevet! *Snufs*

    SvarSlett
  4. Lykke til med fortellingen av din historie, jeg er sikker på at alle tilhørerne vil bli like berørt som jeg ble! Klem

    SvarSlett
  5. Sterker ord Annel-Lill, og veldig viktig at denne historien fortelles. Lykke til på mandag!

    SvarSlett
  6. Bra skrevet ! Hehe, må bare le av den tragiske velkomsten jeg fikk da jeg kom til verden...kan ikke gjøre annet. Sannelig tøffe tider innimellom, ja :-( Flott at du tar opp denne saken på en flott måte. Fint å bruke det negative til noe positivt. Dette er et tema som ikke er tabu lenger og jeg vet at mamma og pappa ville støttet deg i dette ! For de var gode mennesker inni seg og ville hjelpe andre. Og ved å prøve å belyse hva dette har gjort med oss, på godt og vondt, det ville de satt pris på. Fordi jeg tror ikke de levde lykkelig og nok ville levd både lengre og bedre hvis ikke Kong Alkohol hadde fått så godt tak ! Lykke til i morgen. Jeg kommer dersom det ikke skjer noe spesielt mht.jobben. Sjefen er bortreist, så jeg må drive butikken, sjø..

    SvarSlett
  7. Kan bare signere på alt det som Sigrid skriver :-)Jeg tror også mamma og pappa ville støttet deg i dette...mamma innså også sitt problem på slutten. Hun satt og gråt til meg og ba om unnskyldning for alt hun hadde påført oss og for at hun ikke var en bedre mamma for oss, men hun sa at hun bare ikke greide det. Hun var veldig lei seg og hadde det vondt. For en alkoholiker er det forferdelig vanskelig å tørre å stå fram og be om hjelp...de gjemmes. Etter avrusninga var jeg med henne inn på lade for en rutinesjekk og da ble hun tatt med inn på et legekontor hvor de så bekymret på henne da de målte et altfor høyt blodtrykket....og ikke lenge etterpå døde hun. Bare få dager før hun døde gav hun meg blandt annet en nål som tanta Sonja hadde laget og sa til meg at jeg alltid måtte passe på den for den var spesiell for henne....skulle nesten tro hun følte på seg at hun skulle dø?? Mulig hun sprakk litt etter avrusninga, men hun prøvde iallefall...men alkoholen hadde altfor godt tak i henne :( Jeg er glad vi kan være så åpne og snakke om dette...at det ikke lenger er tabu! Viktig tema du tar opp da det er viktig å få fram hvor ødeleggende alkoholen er...ikke bare på de rundt, men også for den som er syk...mamma og pappa var nok ikke lykkelige på slutten nei. Selv om det siste halvåret (etter at mamma endelig fikk meg hjerteoperert) var fantastisk. De har det bedre der de enn måtte være nå og uansett hvor surt og vanskelig ting var i vår familie, så er jeg veldig glad i dem og savner dem masse...akkurat som jeg vet dere andre også gjør. Jeg skal også prøve å komme i morgen :-) Masse lykke til :-)

    SvarSlett
  8. Tårene renner når jeg leser dette... Jeg syns du er kjempetøff som setter ord på dette og deler det! Jeg tror det vil bli "gvondt" - godt og vondt på en gang. Men jeg håper at det skal bli mest godt. Og fordi noen har mot til å gjøre som deg - dele din historie, din smerte og din styrke, så vil vi omkring deg lære mye. Og hvordan kan vi ellers være til støtte og hjelp for våre medmennesker om ikke noen tar sjansen på å vise sitt sanne, sårbare jeg?
    Jeg er med deg i tanker og bønn, kjære venn! Så treffes vi i helga! <3

    SvarSlett
  9. Takk for all støtte. Nå er det ikke lenge til jeg skal fortelle min historie. Og jeg gleder meg, selv om det er en tøff historie. Det føles helt rett å gjøre det.

    Og som du sier, Natalie, alkoholen er ødeleggende både for den som drikker og for de rundt. At mamma var til avrusning, betyr ikke at hun klarte å slutte å drikke. Det var mang en telefonsamtale med en tydelig ruset mamma etter den tid. Hun fikk nok hjelpen for sent, desverre. Og alt i alt så tror jeg de begge har det best der de er nå. De levde et tøft liv i ufrihet. Og da de døde fikk de endelig fred, og vi ungene fikk også endelig fred til å leve våre egne liv. Noen ganger er døden en befrielse, selv om den også medfører savn av det som var godt...

    SvarSlett
  10. Så sant- så sant. Savner dem veldig, men det har gått veldig bra med alle oss 4...selv uten dem...

    SvarSlett
  11. Mine tårer renner når jeg leser dette.. så sterkt og så nært.. som nærmeste nabo i barneårene opplevde jeg å se på dette uten å kunne gripe inn å gjøre noe med det. Det er så mange minner som strømmer på når sånne ord blir skrevet. Mange gode minner og mange minner fylt med redsel og frykt for det skremmende som skjedde med dere der på nabogården. Men tross barn i natttøy som kom gråtende med "pappa slår mamma i hjel - mamma slår pappa i hjel" og et bomba hus når man kom inn.. var det bare sånn livet var rundt oss.. Vi var jo så glad i dere alle og var alltid velkommen hos dere uansett.. så man ble "vant til det" som det heter.
    Skulle bare så innderlig ønske man kunne ha gjort noe for å lette hverdagen til dere barn den gang da livet stormet sånn for dere. Men jeg var jo bare et barn som ingen voksne hørte på den gang. Er så glad for at jeg har den gleden i dag å få lov til å følge dere her på bloggene deres og følge de liv som tog så positiv en retning. Og er stolt av av Styrvollen Gård i dag får den oppreisning den fortjener og at det var nettop min datter som fikk lov til å gjøre det.
    En kjempeklemz til deg Anne-Lill og lykke til med ditt innslag i kvinnegruppa di :o))

    SvarSlett
  12. Det gikk veldig bra. Og så får vi se hvor vegen går videre. Jeg har nok ikke sagt siste ord i denne saken. Mangt og mye har jeg jo skrevet også i forberedelsene til denne saken. Noe jeg nok kommer til å skrive videre på...

    SvarSlett
  13. Tårene triller; du skriver godt og hjerteskjærende om vonde ting. Klem til deg og søsknene dine.

    SvarSlett