onsdag 31. juli 2013

Sommerferie del 1

Etter et par år med lite feriefølelse har jeg tatt det igjen i år. Første del av årets ferie gikk til Oslo og Frelsesarmeens kongress siste helga i Juni. Det ble noen fine dager i hovedstaden. Både med kongress og tid til å møte gode venner. Som så ofte var jeg ikke spesielt flittig med kameraet. Men noen bilder fra lørdagen ble det.
 Det var morsomt å stå på Jernbanetorvet og se Frelsesarmeens skjold beskyttet av en tiger...
På scenen på Jernbanetorvet var det minikonserter med bl.a dette bandet fra Bergen. Jeg tror de heter Motbakkeorkesteret, og er et band som har sitt opphav i rusmiljøet i Bergen. Og med seg som vokalist og trofast støttespiller har de Helge Jordal.
Etter minikonsertene ruslet vi oppover Karl Johan for å ta imot kongresstoget. For meg som er glad i Frelsesarmeen var det med klump i halsen jeg så ridende politi ledsage mine venner nedover gata...
 Og årets tog (tidligere kalt marsj) viste til fulle hvilket mangfold Armeen står for. Fretex var med...

Alle aldersgrupper var med. Her er fanen til "over de 60". Fanen til Fabu (Frelsesarmeens barn og unge) har jeg ikke bilde av.
 Og selvsagt var det hornmusikk å høre når Frelsesarmeen var ute på marsj...
Internasjonale er vi også. Det var flere nasjoner representert i toget. Men Island var nok de mest synlige med sine flagg...
Trivselstiltak, døvearbeid og blindearbeid...
Og Jobben var med. Et flott tiltak for flotte mennesker. Dere kan lese mer om Jobben her. Det at mennesker som sliter får en mulighet til å jobbe er noe som varmer mitt hjerte.
Ellers besto selvsagt kongressen av mange møter. På grunn av helsa var jeg ikke med på alle. Men de jeg fikk med meg var utrolig bra. Vi merket selvsagt at det i år var nye ledere, så de ble litt annerledes enn de forrige årene. Men det betyr ikke at de var verken bedre eller dårligere enn tidligere. Bare at de var annerledes.  Møtene blir naturlig preget av de som leder dem.

Men av alle møtene var det ett som ble veldig spesielt for meg. Det er det møtet bildet over er hentet fra. I programmet sto det at det skulle være historisk seminar. Og siden jeg vet svært lite om Frelsesarmeens historie tenkte jeg at det kunne være nyttig å få med seg. Forventningene i forhold til møtets tittel var at jeg skulle få en faktainnføring om Frelsesarmeen, men det fikk jeg ikke. Så på en måte følte jeg meg litt snytt... Men så var det bare det at møtet i seg selv var veldig bra. Rammene rundt var en utstilling av gamle uniformer, instrumenter, serviser og andre rekvisitter. Og møtet ble holdt fra en gammel talerstol. Det ble historiske tilbakeblikk gjennom flere personer som fortalte om sine minner fra sin tid i Frelsesarmeen. Det ble et rolig og dempet møte, med tydelig forkynnelse og gamle sanger. Og det nådde hjertet mitt. Jeg kan bare si tusen takk for det møtet, selv om jeg fremdeles vet like lite om Frelsesarmeens historie... Jeg fant likevel ut at det finnes et historisk selskap i Armeen, og der har jeg meldt meg inn, så kanskje jeg lærer litt etterhvert...

3 kommentarer:

  1. Fint innlegg!! Glad du har hatt en fin sommer <3
    Gleder meg til del 2 ;-)

    SvarSlett
  2. Ja, når kjæm del 2 om da vi kosa oss sammen æ og du???;-)

    SvarSlett
  3. Del 2 kommer enten i kveld eller i morgen formiddag. Men jeg lurer fælt på hvem den anonyme kommentatoren her er...

    SvarSlett