lørdag 6. juni 2009

DDE 2009

I går fikk jeg se årets utgave av DDE live. Og la det være sagt med en gang, de skuffet definitivt ikke. Først var det en minikonsert på Rema 1000 på Heimdal. Og allerede der var stemninga satt. Guttene var i storform og ga oss både sanger fra den nye plata og gamle slagere. Og selv om Eskil hadde byttet ut slagverket med en tamburin og Bosse ikke trakterte andre instrumenter enn trekkspill, så var kvaliteten på det de serverte meget god.

Etter en matbit på Peppes var vi klare for kveldens høydepunkt. Etter å ha fulgt DDE og musikken deres i det stille i 15-16 år, har jeg nå meldt meg inn i Supporterklubben. Og der jeg tidligere har stått litt bak under konsertene, var jeg nå klar for å innta første rad... Den nye plata heter Ut av kontroll, og jeg for min del er vel mer Ute av skapet...
Konserten ble en fantastisk reise gjennom gamle og nye sanger. Og selv om det bare var et døgn siden den nye plata ble kjøpt, så var det ikke noe problem å henge med på refrenget på de nye sangene. Og selv om de hadde lånt mye av utstyret til denne konserten (pga at deres eget var på veg til Stord og konsert der i kveld), så var det en utrolig bra konsert. Jeg merket ihvertfall ikke noe til at det var lånt utstyr (det tror jeg nok det bare var de selv som følte på). Som alltid ga de alt på scena. Det var show og musikk av høy kvalitet.

Jeg tror knapt jeg har hørt bedre utgave av DDE.
2009-årgangen er edel vare!
Og etter å ha hørt og lest gjennom sangene på den nye plata flere ganger, vil jeg gi en ekstra hyllest til bestefar og låtskriver Frode Viken. Denne gangen har han virkelig truffet bra. Spesielt vil jeg trekke fram tre av sangene.

Himmeln i hauet er en tekst som kan analyseres, og gi ettertanke. For hver gang jeg leser gjennom den, finner jeg noe nytt. Her har Viken sørget både for en dyp tekst og en flott melodi.

Når ordet e sagt er også en sang til ettertanke. Den peker på noe som er veldig viktig her i livet. Når et ord er sagt, er det for sent. Et hint om å tenke før man snakker. Noe de fleste av oss kanskje kan og bør bli flinkere til. Denne teksten er skrevet av Rolf Mokkelbost, mens Viken har sørget for melodien.

Stille stund for to er kanskje den vakreste kjærlighetsballaden DDE har servert. Også denne teksten er skrevet av Rolf Mokkelbost og melodien av Viken.

Jeg kjenner allerede at jeg gleder meg til neste gang bestefar får ristet noe nytt ut av ermet.
Jeg kan bare si tusen takk til DDE. Både for ny flott plate og en fantastisk konsertopplevelse. Jeg kommer nok på flere konserter denne sommeren ja. Dette vil jeg ha mer av!

3 kommentarer:

  1. Så herlig et referat. :) Godt at du koste deg.

    Droopy

    SvarSlett
  2. Så arti å lese om dine konsertopplevelser :) Var en gang flink til å skrive om det jeg også...men det har blitt dårlig med det i det siste.
    Kjempekoselig å treffe deg på Heimdal. Vi sees nok igjen i løpet av sommeren. Neste lørdag kanskje? Vi skal på signeringa på Melhus hvertfall :)

    Hilsen Kjersti

    SvarSlett
  3. Du ser meg nok på Melhus ja, Kjersti. Koselig å se deg her :-)

    SvarSlett