søndag 28. juni 2009

Skogens ro

Denne helga har stått i naturens tegn. Lørdagen dro minstesøster, svoger, lille nevø og jeg på tur for å besøke lillesøster på hytta. Vi skulle feire bursdagen hennes. For oss var det første besøk på hytta som ble kjøpt rett før påske. Og for et vakkert sted. Det var et lite stykke å gå fra bilen og opp til hytta. Selv om det var litt vått på myra, så var det en deilig tur. Og etter noen minutters gange dukket det fram en brun tømmerhytte. Det var bare å sette seg ved hytta og nyte skogens ro. Etter at jeg flyttet for snart to år siden, har det blitt veldig få skogturer på meg. Og jeg kjenner at jeg av og til savner å bo i skogen (noe jeg gjorde i sju år).
Dagen ble feiret ved bålet. Men jeg må bruke anledningen til å minne om skogbrannfaren. Det ble brukt mengder med vann rundt bålet før det ble tent på. Og det ble passet veldig godt på, og fylt etter med vann underveis. Bål er vakkert, men akk så farlig!
Bursdagsgaven til lillesøster var et stort troll. Hun samler på troll, og fikk et skogtroll til å ha utenfor hytta.


Og selskapets to minste hadde nok med å holde hverandre med selskap. Kasting og fanging av kongler var fryktelig morsomt. Og selvsagt delte de kjeksene sine broderlig...



Så var det søndag morgen og det tikker inn en melding på mobilen min. Ei venninne lurte på om jeg ville være med på skogtur i dag. Selvsagt ville jeg det. Og jeg fikk se en fantastisk vakker del av bygda jeg bor i.

En kjøretur langs en dårlig bomveg førte oss til en hytte ved et vann.

En båttur fikk jeg være med på. Venninna mi rodde, mens jeg fisket med oter. Det var faktisk første gang jeg prøvde den fiskeredskapen. Og bortsett fra at jeg satte fast en flue i fingeren min, så var det faktisk ganske morsomt å bruke oter. Fangsten er ikke til å skryte av. Men en liten ørret ble med meg hjem igjen. Og den skal stekes iløpet av kvelden. Nam!

Som om det ikke var nok med fisketur, så ble det sannelig badetur også. Årets første bad er unnagjort. Temperaturen på vannet skal jeg ikke tippe. Men det var varmere enn fryktet. Det var rett og slett deilig med et bad på en veldig varm dag.
En deilig helg er over. Og jeg gleder meg til nye besøk på begge de plassene jeg besøkte i helga.

1 kommentar:

  1. Flotte bilder og ei fin helg, da :-) Og fint troll, ja !!!

    SvarSlett