fredag 22. januar 2010

Nye bekjentskap

Ja, det har kommet en del nye bekjentskap inn i livet mitt - i form av nye matvarer. I et forsøk på å bedre helsetilstanden har jeg sluttet å spise kjøtt, samt redusere på inntaket av melkeprodukter, hvetemel og sukker. Jeg er veldig glad i fisk, men synes det blir litt mye å spise det til middag hver dag. Så jeg forsøker å lære meg å lage vegetarmat. Og det er både spennende, morsomt og godt.

Jeg er veldig takknemlig for at jeg har gode og tålmodige venner, som har greie på vegetarmat. For jeg har skjønt at vegetarmat er noe helt annet enn bare salat. Det er fantastisk mye godt man kan lage. Men det krever litt kunnskap om de produktene som finnes. Og jeg leser om mat, spør om mat og lager mat for tiden. Hver eneste dag i dette året har jeg fråtset i god og sunn mat. Og jeg liker det!
Noen av de matvarene jeg har oppdaget er bønner, linser og erter. Den største overraskelsen fikk jeg den dagen jeg kokte en stor gryte kikerter. De var fantastisk gode. Nykokte med litt salt og pepper på, var det rett og slett snacks.

På jakt etter nye matvarer har jeg også oppdaget at Trondheim har flere innvandrerbutikker. Jeg må innrømme at jeg aldri har lagt merke til dem før. Men nå har de blitt rene eldoradoet for meg. De bugner av spennende matvarer. Problemet er jo at jeg knapt vet hva noe av det er. Men jeg lærer litt etterhvert. Bare det å finne fram i jungelen av krydder er en vitenskap. Ikke nok at det er ukjente krydder for meg, de fleste har også engelske navn (og jeg er desverre fryktelig dårlig i språk).
Også har jeg fått høre at man kan redde mange retter med en god vinagrette. Og for å lage det trenger man bl.a olje, eddik og sitron. På mitt kjøkken fantes det ikke en eneste flaske eddik. Men det har jeg rettet på. Nå har jeg både rødvins- og hvitvinseddik. Samt valnøttolje og extra virgin olivenolje. En oppskrift jeg har fått skulle også ha worcestershire sauce. Jeg aner vel ikke hva det er, men det skal prøves. Og den store boksen på bildet er Tahini. Den skal brukes i noe som kalles Hummus. Det er laget av kikerter, og jeg håper det smaker godt...

6 kommentarer:

  1. Spennende :-)
    Jeg må få smake noe en gang...bare ikke bønner ;-)

    SvarSlett
  2. Ulla: Takk for det! Jeg prøvde å finne bloggen din også, men du er visst ikke søkbar...


    Natalie: Selvsagt kan du få smake vegetarkost hos meg. :-)

    SvarSlett
  3. Her var det mye godt! Kikerter er utrolig godt, fikk også en sånn aha-opplevelse for noen år siden :)

    SvarSlett
  4. For et herlig blogginnlegg! Jeg synes du er utrolig flink, Anne-Lill. Og jeg er helt enig i at det utrolig mye godt man kan spise, selv om man spiser vegetarisk. Jeg liker både alle typer bønner og linser og er spesielt glad i kikerter og hummus. her i huset prøver jeg å lage minst to vegetariske middager i uken.
    Ha en fin fredag!

    SvarSlett
  5. Så deilig å ha alle grunnvarene man trenger i hus! Dette blir et spennende år for deg. :)

    SvarSlett