torsdag 28. januar 2010

Chilli

Gårdagens middag ble av det velsmakende slaget. En ny oppskrift ble prøvd. Og resultatet ble en stor gryte vegetarisk chilli. Det eneste jeg kommer til å endre neste gang er mengden med hvitløk og chilli. Med enda mer av de to ingrediensene vil nok gryta bli enda bedre. Og bare de lekre fargene og duften av løk, rød og grønn paprika som surret i gryta gjorde meg sulten.


Hvor oppskriften kommer fra vet jeg ikke. Men jeg har fått den på mail fra samme venninne som ga meg oppskriften på pastasausen.

4 ss olivenolje eller rapsolje
2 middelsstore løk, hakket
2 paprika, haket
chili (alt etter hvor sterk du vil ha det)
2 fedd hvitløk, hakket
1 ss spisskarvefrø (hele)
2 bokser hakkede tomater
2 bokser kidneybønner eller andre bønner (ICA har også bokser med bønneblandinger)
salt og pepper

Surr løken i fem min, tilsett paprika, surr fem min til.
Tilsett chili, hvitløk og spisskarve. Rør og tilsett tomatene.
La bønnene renne av og ta vare på 1,5 dl av væsken. Hell bønner og væske i gryta. Kok videre i 15-20 min. Krydre med salt og pepper.Godt med ris eller brød. Hvis du bruker en boks tomater mindre og venter med å tilsette mer væske før du må og i tilegg moser bønnene litt, har du en bønnestuing som du kan bruke til nachos eller tortillas.

2 kommentarer:

  1. Åååå, d så og hørtes kjempegodt ut!!!
    Bare minus bønner og hvitløk for min del da :-)

    SvarSlett
  2. Du får bytte ut bønnene med kjøtt da vet du.

    SvarSlett