lørdag 2. januar 2010

Pastasaus med linser

Jeg har fått spørsmål om oppskriften på pastasausen. Og den kan jeg gjerne dele. Men jeg tar ikke æren for den selv. Jeg har fått den fra en venninne. Og hvis ikke jeg husker feil, så har hun funnet den i et tysk magasin. Så jeg vet egentlig ikke hvor oppskriften kommer fra. Uansett er det en kjempegod pastasaus uten kjøtt.
150 g røde linser (forkok de gjerne 5 min, og hell av vannet)
2 gulrøtter
2 stenger selleri
2 løk
3 ss olivenolje
1 boks knuste/hakkede tomater
2 ss tomatpurè
2,5 dl grønnsaksbuljong (tilsett mer vann hvis linsene ikke forkokes).
1 ts basilikum
1 ts timian
1 ts oregano

Grønnsakene skjæres i små terninger.
Hell olivenolje i en gryte og surr løken til den er blank. Tilsett grønnsakene og la de surre en stund (tilsett også linsene hvis de ikke forkokes). Tilsett resten av ingrediensene og la det koke til linsene er møre. Smak til med (urte)salt og pepper.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar