søndag 14. november 2010

Trondhjemsnatt 2010

I kveld var det duket for førjulskonsert i Vår Frue Kirke igjen. Det var tredje året på rad at Frelsesarmeen og Nidaros Brass Band arrangerte Trondhjemsnatt. Og som både Frelsessoldat og tihenger av Nidaros Brass var jeg selvsagt tidlig på plass på første rad. Når man er bare drøyt 150cm høy, så må man sitte på første rad om man skal ha håp om å se noe... slik er det bare...

Nidaros Brass, under ledelse av Geir Ulseth, var det en fornøyelse å høre - som alltid. En av deres solister, Mette Stene Ertsgaard, fikk jeg desverre ikke tatt eget bilde av pga av plasseringen. Men det er hun som står helt til høyre på bildet over. Hun spilte solo på flygelhorn på Vinterlandet av Groven/Brevik. Vakkert!
Stine Mari Langstrand var først ute av sangsolistene. Og hennes versjon av Memory fra "Cats" var til å få gåsehud av. Rett og slett nydelig. Hun framførte flere sanger, og alt var klokkerent og vakkert. Og for en bloggeier som sliter litt med et urolig hjerte for tiden, var det balsam å høre slik sang. Det gikk rett i hjerterota.
Den andre sangsolisten var en fyr jeg har hørt før, og som jeg har gledet meg lenge til å høre igjen. Chand Torsvik har iløpet av det året etter at han vant x-faktor blitt en av mine favoritter. Av en eller annen grunn har jeg et hjerte som banker ekstra varmt for en del artister fra Namsos. Og det var fantastisk godt å høre Chand i kveld. Engel i natta og Diamanten. To vakre ballader som jeg har blitt veldig glad i. Og i likhet med andre jeg er veldig glad i, så har han en stemme som passer perfekt i en kirke. Han fylte rommet med sangen sin. Han ga oss noe varmt og godt i kveld.
Den andre solisten fra Nidaros Brass var Steinar Mørkved på euphonium. Jeg skal absolutt ikke påstå at melodien var kjent for meg. Ifølge programmet heter den There will be God. Det var vakkert. Og det er alltid spennende med noe jeg ikke har hørt før.
I likhet med de to forrige årene, var Trondheim Kammerkor på plass i år også. Og det de leverer er av høy kvalitet. Kunne igrunnen tenkt meg å høre en hel konsert med dem en gang.


David Scott Hamnes var også med under konserten. Han framførte en solo på kirkeorgel. Men han fikk jeg desverre ikke noe bilde av. Men at han kunne sine saker var det ingen tvil om...
Og når vi til slutt fikk Trondhjemsnatt som duett mellom Stine Mari Langstrand og Chand Torsvik. Og med brass som komp, og kammerkor og publikum med på siste verset, da trodde jeg kvelden var fullkommen. Det jeg ikke visste var at vi fikk O store Gud som ekstranummer. Og det var det fullkomne...

4 kommentarer:

  1. Har du tatt bildet av Chand ??

    SvarSlett
  2. Ja, jeg har tatt alle bildene i dette innlegget. :-)

    SvarSlett
  3. fint :) sendt du te : post@chandtorsvik.no hilsen chand

    SvarSlett
  4. Det var imponerende bilder Anne-Lill ! Spesielt det av Chand :-) Jeg er så lite motivert for å ta bilder eller noe som helst for tiden, og ser godt at det like gjerne kan være du som kan være fotografen i familien :-) Den skal du ha altså... Hilsen ei SLITEN lillesøster...

    SvarSlett