fredag 1. juli 2016

Matmarked

Dagene fyker avsted. Og det er snart ei uke siden det ble arrangert matmarked her i Vennesla. Dagen kom med nydelig vær, og det medførte mye folk ute i sentrum. For et år siden ruslet jeg også på matmarked her, og spiste den gang en vårrull og gikk hjem igjen. Da var jeg såpass ny i bygda, så det var få kjente å finne i folkemengden der. I år var det motsatt. Timene ute på markedet fløy avgårde, mens jeg skravlet med venner og kjente.
Og mitt hjerte banker varmt når jeg finner sånne utstillinger som dette. Kvalitetsvarer på rekke og rad. Kortreist mat og økologisk mat. Og mat laget av ingredienser jeg knapt visste at kunne brukes i matvarer. På sånne steder deles det ut smaksprøver av mange slag. Syltetøy laget av planter som for meg er ukjente. Spekepølser med nye spennende smaker. Og jeg synes utvalget av varer på årets marked var mye bedre enn i fjor.
Jeg elsker også å få smake på ny og spennende mat. En bod med indisk mat får tennene til å løpe i vann. Og det var også thaimat å få kjøpt. Hvis jeg skulle ønske meg noe til neste marked, så er det flere boder med mat fra ulike land. Kanskje noe afrikansk eller noe syrisk eller noe annet spennende... 
Kortreiste jordbær smaker alltid fantastisk. Og når jeg de siste dagene har fått med meg nyhetene om at jordbæråkrene i distriktet er angrepet av gråskimmelsopp blir jeg veldig lei meg. Det betyr mindre jordbær på meg i sommer, men det kan jeg leve med.  Men det betyr store tap for de som dyrker bærene. Og mitt hjerte blør for alle jordbærbøndene som sliter i disse dager... 

2 kommentarer:

  1. Åh, så deilig med et gastrononisk dypdykk! Det er jo lite som slår norske jordbær da. Så synd med den soppen. Håper skadevirknignene blir mindre enn forventet ot at du får kost deg med noen bær i sommer likevel.

    SvarSlett
  2. Så mye ting kan forandre seg på 1 år - så flott at du har fått såpass mange venner og bekjente ! Jordbærene så nydelige ut :-)

    SvarSlett