mandag 3. februar 2014

Vegetargryte med kikerter

Lørdag lagde jeg en vegetargryte, som nok er den beste gryteretten jeg noen gang har laget (ihvertfall den beste egenkomponerte). Og siden den ble laget uten oppskrift, må jeg skrive ned hvordan jeg lagde den. For jeg har lyst til å gjenskape den flere ganger. Og da kan jeg jo legge oppskriften her, slik at flere kan prøve den.

Litt rapsolje 
1 gul løk 
2 ts rød curry paste 
2 ts cumin 
1/2 ts chillipulver 
ca 1 ts finhakket ingefærrot 
2 gulrøtter 
1 squash 
1 stor søtpotet 
2 røde snack-paprika 
1 middels stor purreløk 
1 boks kikerter 
1 boks hakkede tomater 
5 dl grønnsaksbuljong (helst hjemmelaget grønnsakskraft) 
salt og pepper 

Løken grovhakkes, purreløken kuttes i skiver og de andre grønnsakene kuttes i terninger. Kikertene skylles godt (den laken de ligger i er ikke god).
 
La løken surre litt i oljen. Tilsett curry-paste, cumin, chillipulver og ingefærrot og la det surre litt til. Tilsett de andre grønnsakene og la dem surre sammen med krydder og løk ca fem minutter. Tilsett kikerter, tomater og buljong/kraft. La det koke inn til gryteretten har ønsket konsistens. Smak til med salt og pepper. 

Jeg spiste gryteretten uten noe tilbehør. Men den smaker garantert godt sammen med ris eller grovt brød.



1 kommentar:

  1. Oi ! Dette var ikke noe for meg :-) Men den ser sunn ut da, hehe... Spennende med egen oppskrift - du er flink !

    SvarSlett