tirsdag 14. juni 2016

Tur til Birkeland

I går morges tikket det inn en invitasjon til meg. Ei venninne lurte på om jeg ville være med en tur til Birkeland. Den sjansen kunne jeg ikke la gå fra meg. Birkeland er et sted jeg kun har kjørt gjennom en gang. Jeg har aldri hatt noen stopp der. Og hadde egentlig ingen formening om hva det stedet har å by på - annet enn at jeg har ei venninne som bor der. 

Stemninga for dagen ble vel satt allerede i bilen på veg over Honnemyr. Der var det masse fin natur og se på. Og et rådyr løp plutselig over veien foran oss. Heldigvis ikke så nært at det var noen fare for påkjørsel, men nært nok til at vi fikk et vakkert skue.
Første stopp på ferden var ved Mollestadeika. Et tusen år gammelt tre. Så stort, så vakkert og så fullt av verdighet. Man blir ydmyk som menneske når man møter sånne kjemper. 

Ferden gikk videre rundt i sentrumsområdene. Et koselig lite sentrum. Og det fineste var å få se hvilke naturperler de har helt inntil sentrum. Flotte turstier, med gapahuker og grillplasser. Man trenger ikke å være sprek for å få naturopplevelser der. Et par bilder ble tatt ved elva. Det er noe eget ved å komme seg nær vannet. Det gir fred i sjel og sinn. 
Hjemme hos venninna mi fikk jeg se en vakker hage, med busker og blomster av mange slag. Og for første gang i mitt liv har jeg sittet i en lenestol i et hønsehus, mens søte små vaktler spaserte rundt beina mine. Morsomme fugler.
Lunsjen ble spist på berget ved Topdalselva. Der satt vi og så en laksefisker jobbe med å dra i land en laks. Dessverre mistet han fangsten rett før han fikk den på land, så noe laksebilde har jeg ikke. Men vi så flere laks hoppe i elva, mens vi satt der. Så jeg får håpe fiskeren fikk sin fangst til slutt. 

Etter en ny biltur rundt i bygda, ble det middag hjemme hos venninna mi. Og deretter gikk ferden hjemover. Og jammen fikk vi se elg på veg tilbake til Vennesla. Så det ble virkelig en dag med mye flott å se på. Jeg kan ikke annet enn takke for en herlig dag med trivelige folk og mye flott natur. Dagen derpå kan jeg bare fastslå at jeg er heldig og tekknemlig. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar