fredag 26. februar 2010

Marismartnan

Marismartnan er navnet på et kulturhistorisk arrangement på Levanger. Og årets martnad åpnet med konsert i Levanger kirke. Med billett i lomma og sekk på ryggen dro jeg innover for å høre på nok en kirkekonsert med brødrene Brøndbo. Denne gangen hadde de også med seg Team Bjarne. Selvsagt fulgte jeg alle programmene fra det store Korslaget. Og er fremdeles litt lei for at koret mitt ikke vant. Men i mitt hjerte og mine ører var ingen bedre enn Team Bjarne. Så det var med stor spenning jeg ventet på å få høre dem live for første gang. Som vanlig var jeg tidlig ute til konserten, og fikk en fantastisk plass på andre rad. Mens jeg satt inne i kirken og ventet, begynte jeg å se litt på interiøret i det flotte bygget. Og jeg ble ekstra facinert av døpefonten. Den vakre engelen så litt malplassert ut der den satt mellom instrumenter og lydutstyr.

Når folk hadde funnet plassene sine var det klart for konsert. Da "Byen æ bur i" fylte kirkerommet visste jeg at det kom til å bli nok en fantastisk konsert med Thomas og Bjarne. Og perlene kom som alltid på rekke og rad. Og mellom sangene fikk vi både muntre historier og dypt alvor, noe som gir hele konserten en helhet. De er veldig flinke til å bruke humor på en måte som ikke blir verken støtende eller vulgert. De behandler kirkerommet med verdighet. Noen av sangene vi fikk høre var " Blott en dag" , "Love of my life" , "Din tanke er fri", "Skin sola" og "Det fine vi hadd sammen".

Og for meg som i hverdagen har veldig lett for å bære andres byrder, ble det ekstra sterkt da "He ain't heavy, he's my brother" nådde hjertet mitt. Det er ikke ofte tårene presser på under konserter. Men akkurat denne kvelden ble denne sangen ekstra sterk. Det at jeg og mine søsken, som løvetannbarn, har klart å få oss gode liv, betyr ikke at jeg kan slutte å bry meg om mennesker jeg møter i hverdagen. Det finnes så mange andre løvetannbarn rundt meg, og de trenger noen som bryr seg, som har tid til å lytte og som viser at de faktisk er verdt noe.
Bjarne er en fantastisk entertainer, og er alltid oppmerksom på ting som skjer blandt publikum. Og denne kvelden var intet unntak. At det denne gangen gikk ut over meg, var jo bare morsomt. For da jeg skulle ta bilde mellom to sanger, fikk Bjarne med seg lillebror og stilte opp og poserte spesielt for meg. Selvsagt ble det en lattermild seanse. Og bildet ble jo bra. Jeg (og de andre i kirken) lo ikke mindre da Bjarne senere fortalte om tidligere kirkekonserter. For da pekte han på meg, og sa høyt og tydelig at han trodde jeg har vært på dem alle... Jeg har nok ikke vært på alle, men jammen skulle jeg ønske at jeg har vært det. For det er de flotteste konsertene jeg er på.

At den tidligere skihopperen Hroar Stjernen fulgte OL-stafetten via mobilen, og sendte jevnlige resultatoppdateringer fram til Bjarne, må vel kalles ekstra-service. Greit å bli holdt oppdatert på OL samtidig som man hører masse flott musikk.
Som sist hadde Thomas og Bjarne med seg Terje Grande og Stig Hollup som musikere. Og de leverte varene denne gangen også. Dyktige musikere! Siste del av konserten var stort sett viet Team Bjarne. Og det var veldig moro å høre dem live. Koret var ikke fulltallig. Men kvaliteten på sangen var veldig bra. Koret utstrålte akkurat den gleden og varmen jeg hadde forventet meg. Noe av den kvaliteten jeg setter så pris på hos Bjarne, Thomas og DDE fant jeg også i Team Bjarne. Jeg vil med glede gå på flere konserter med dem.

Høydepunktet og overraskelsen kom da de sang "Diamanten". For det som ikke var annonsert på forhånd, var at Chand satt bak i kirken. Så da fikk jeg sannelig hørt ham live også. Kjempemoro! Og iløpet av mars slipper han sin første cd. Jeg regner med at et eksemplar av den havner hos meg.
Og Team Bjarne fikk æren av å avslutte hele konserten. Når "Thank you for the music" fylte kirken, var konsertlykken fullkommen for meg. Helt fantastisk! At jeg skulle ønske at rutetabellen til nsb så litt annerledes ut, er en annen sak. Men ved å styrte ut kirkedøra i det sekund siste strofe av "Thank you for the music" var sunget, så rakk jeg sannelig toget også. Greit å slippe å sitte på Levanger og vente to timer på nattoget.

Tusen takk til Thomas, Bjarne, Terje, Stig, Chand og Team Bjarne! Jeg gleder meg allerede til neste gang jeg har mulighet til å høre noen av dere live!

4 kommentarer:

  1. Er ikke overrasket over at Bjarne husker deg, hehehe :P

    SvarSlett
  2. Du vet du har vært på mange konserter når... ;)

    Noen burde forøvrig fortelle Chand at å opptre med solbriller innendørs i en kirke en vinterkveld er over middels harry... *fnis*

    SvarSlett
  3. Den vakre engelen, altså døpefonten, har til og med blitt berget ut under i hvertfall en kirkebrann!

    SvarSlett
  4. Lille groopien vår! ;)

    Utrolig lekker døpefont, forresten!

    SvarSlett