lørdag 15. mai 2010

Konfirmasjon

Jeg fortsetter min oppdatering av høydepunktene så langt denne måneden. Og søndag den 9.mai var det konfirmasjon. Vesle Linda skulle konfirmeres i Olavshallen. På forhånd var det mye arbeid for meg ihvertfall. For det har seg slik at konfirmanten er omtrent like høy som mamma'n sin og begge søstrene hennes. Dermed kunne den eneste bunaden som finnes i vår familie tilpasses konfirmanten. Den måtte syes inn ganske mye. Og den jobben ble min. Jeg garanterer at det blir lenge til jeg gir meg i kast med et sånt prosjekt igjen. Men jeg var nok stolteste tanta i Olavshallen den dagen. For bunaden satt perfekt på konfirmanten.Veslejenta ble helt nydelig i Oppdalsbunad. En vakker jente med klær som forteller at halve slekta hennes kommer fra Oppdal. Jeg er veldig glad i den norske bunadstradisjonen. Og for min del ville det vært uaktuelt å bruke en bunad fra et sted jeg ikke har tilhørighet til. Det er noe med bunader og slektsrøtter som stikker veldig dypt i hjertet mitt. Etter en fin seremoni i Olavshallen var det klart for selskap. I festlokalet sto et flott pyntet bord og ventet. Konfirmanten selv hadde ytret ønske om at bordet skulle dekoreres med pynt i svart og turkis. Selvsagt ble det ønsket oppfylt. Og blomstene var av det slaget som konfirmanten selv kan gjemme som et minne fra den flotte dagen... Menyen var trøndersk. Sodd til middag. Og et stort kake og dessertbord etterpå. Alt av kaker og desserter var selvsagt hjemmelaget. NAM! Og selvsagt måtte hele familien stille til fotografering. Det er ikke mange bildene som finnes av Sigrid, Torkild og begge ungene. Sigrid er jo hobbyfotograf, og står som regel bak kameraet. Men på sånne dager må hun også finne seg i bli avbildet...

3 kommentarer:

  1. Fin oppdatering ! Det ble en flott dag og Linda var jo helt nydelig. Kan ikke få takket deg nok for den gode hjelpa mht.bunad og kaker...

    SvarSlett
  2. Det er dejligt at læse, at I holder traditionerne i hævd.
    Smuk klædedragt.

    SvarSlett
  3. Fine oppdateringer fra både konsert, stafett og konfirmasjon :-)

    SvarSlett