lørdag 14. mars 2009

En skatt

Under dagens støvtørking i bokhyllene på soverommet falt øynene på en av mine skatter. Et eksemplar av Det nye Testamentet og Salmenes bok fra 1916. Arvegods etter min bestefars tante. En bok som hun i sin tid gav i presang til sin bror. Og som ved hans død gikk tilbake til henne.

Det er en bok som er velbrukt. Noen steder er det brettet eselører som bokmerker. Og der Romerbrevet begynner, er det lagt inn en tørket blomst som bokmerke. Hva slags blomst det har vært, er jeg usikker på, men det ligner på en ringblomst. Kanskje noen av dere kan fortelle meg hva slags blomst det er. Litt lenger bak i Romerbrevet finner jeg et gammelt rasjoneringskort for mel. Det er ikke datert, men likevel forteller det om tider med mye slit og lite mat på et bittelite småbruk i ei fjellbygd. Og i brevet til Hebreerne ligger enda en gammel tørket blomst. Den er i mye dårligere stand, men jeg tror den er av samme art som den første. En bok og tre bokmerker som forteller en historie, og som gjør meg tankefull en lørdagskveld...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar