søndag 23. august 2009

Rockehistorie

Som tidligere fortalt, fikk jeg være med på noe historisk da Åge Aleksandersen og DDE sto på samme scene i Namsos. Dagen etter fikk jeg et annet blikk inn i norsk rockehistorie. På Festplassen i Namsos sto den gamle bussen til Prudence utstilt.

Det var med en viss ærefrykt jeg studerte bussen og tok bilder av den. Den bussen som Prudence turnerte Skandinavia rundt med først på 70-tallet. Jeg var vel knapt ferdig med å bruke bleier, og visste ikke hva rock var den gang. Men jeg har lest historien og hørt musikken. Og musikken til Åge og Tysland har vært en del av livet mitt. Jeg kjenner at jeg er veldig glad for at det fantes en ung bilmekaniker som kjøpte den bussen som Prudence forlot i 1975. Da var gutta i bandet blakke og bussen hadde motorhavari...


Ved siden av bussen var det også laget en utstilling, som fortalte historien til Prudence. En populær og morsom utstilling. Spesielt morsomt var det å observere at mange unge studerte utstillinga, og fikk med seg en viktig del av rockens historie.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar