mandag 16. november 2009

Trondhjemsnatt

I går kveld var det tid for Frelsesarmeens julekonsert i Trondheim. Det er et samarbeid mellom Nidaros Brass og Frelsesarmeen. Og Nidaros Brass er den musikalske grunnmuren i konserten. Det er et langvarig og godt samarbeid mellom det orkesteret og Frelsesarmeen i Trondheim.

Det var første gang jeg hadde anledning til å overvære julekonserten. Og jeg gikk dit med store forventninger. Jeg har jo hørt Nidaros Brass flere ganger, og vet at de står for kvalitet. Denne gangen hadde de med seg Frelsessoldat og sanger Marit Selbæk, Øystein Baadsvik på tuba og David Scott hamnes på orgel som solister. I tillegg hadde de solister fra eget korps; Ingrid Hesjedal på kornett og Tor Ødegård på althorn. Og for å sette kronen på verket deltok Trondheim kammerkor.
Repertoaret var variert og flott. Av høydepunktene må jeg nevne Gabriels obo, spilt av Øystein Baadsvik på tuba. Jeg hadde aldri trodd at en tuba-solo kunne være så vakker. Og Vitae Lux med Marit Selbæk var også noe som virkelig gikk i hjerterota. Og da konserten ble avsluttet med en av mine favorittsanger, Trondhjemsnatt, var det fullkomment. Et ekstranummer fikk vi også: O store Gud. Det var med fullt og varmt hjerte jeg vandret ut av Vår Frues Kirke, og ruslet nedover i byen. Jeg hadde fått påfyll av vakker musikk og kjente at jeg hadde blitt enda litt rikere som menneske.
Så mange bilder fikk jeg ikke tatt under konserten. Jeg skulle nok hatt et bedre kamera til slike anledninger. For lysforholdene ble for dårlig. Men noen få bilder i dårlig kvalitet er bedre enn ingen bilder...

1 kommentar: