søndag 3. april 2011

Vår i sinn...

Slutten av mars ble en prøvelse for oss her i Trøndelag. Ihvertfall var det en prøvelse for meg når snøen lavet ned i store mengder når jeg egentlig var mer enn klar for våren. Men så kom april, og våren kom med all sin skjønnhet.
Jeg er ikke kjent for å ha såkalte grønne fingre, og har til vanlig ikke mange planter i mitt hus. Som regel har jeg ingen. Men for å hjelpe på vårstemningen gikk ferden til Plantasjen nylig. Og nå er stua mi fylt med vakre planter.
I en av bursdagsgavene jeg nylig fikk, var det to vakre sommerfugler. Jeg visste ikke helt hvor jeg skulle henge dem, før jeg fikk denne eføyen i hus. Jeg har enda ikke sett årets første sommerfugl ute, men jeg har to vakre i glass i vinduskarmen min.
Lilla krysantemum...
Og min yndlingsblomst Begonia. Denne gangen kjøpt i gult. Så kan jeg jo håpe at jeg klarer å holde dem levende til påske.
Noen vakre roser i en vase på stuebordet. En kjærlighetsærklæring til våren.
Ut på tur - og slett ikke sur. Dagens rusletur ble årets første på bare veger. Og avgjørelsen er tatt: i morgen blir det bytur i joggesko. Nå skal støvlettene få sommerferie (men blir ikke pakket lenger vekk, enn at de kan taes fram igjen om Kong Vinter finner fram sine luner igjen).
Og i grøftekantene finner vannet nye veger, og tar med seg snøen på sin ferd. Nå er det bare å vente på at den råtne snøen forsvinner, og grønne spirer spretter fram. Ja, hjertet gleder seg over hver eneste vårdag nå.

1 kommentar:

  1. Har ikke akkurat grønne fingre jeg heller, derfor er det orkidéene som greier seg best her hos meg. Husker man bare på å gi dem sånn ca 1 eggeglass med vann hver i uka greier de seg stort sett selv, og det passer meg utmerket. Egentlig ønsker jeg meg grønne fingre, for da kunne jeg kanskje greid å holde liv i en eføy, som er en av de fineste plantene jeg vet om. Ha ei fin uke! :))

    SvarSlett