mandag 15. juni 2009

Barndomsminne

Etter et par ukers pause er jeg nå med på mandagstemaet igjen. Og denne ukens utfordring fra Koselig er barndomsminne.








Mine tanker går da til et par bilder jeg tok i fjor sommer. Da passet jeg gården for min bror, mens han og familien var på ferie. Det er ikke så ofte jeg har hatt barndomshjemmet alene. Og jeg koste meg. Noen turer opp i skogen, for å se etter værene som beitet der, ble det. Og da måtte jeg krysse bekken. For meg var det stedet et lite paradis. En oase i skogen. Ikke langt fra gården, og ikke langt fra nabogårder, men likevel langt nok unna til at vår fantasi fikk utfolde seg. Der lekte vi indianer og cowboy, sisten og gjemsel. Vi lagde barkebåter og lot dem seile nedover bekken. Det er en liten bekk, men i små barns øyne kan den få uante dimensjoner...

Og selvsagt trodde man i mange år på nøkken. Han bodde under brua og var fryktelig skummel... Akkurat det med nøkken var det nok noen voksne som sto bak. Det var nok skremselet som ble brukt for å holde små unger unna bekken under vårflommen...

11 kommentarer:

  1. Gode minner fra barndommens paradis! (Bortsett fra nkkken da...)

    SvarSlett
  2. Koselige bilder og minner : )

    SvarSlett
  3. Hyggelige minder
    mvh. Vibeke

    SvarSlett
  4. Koselige minner fra barndommen ;o)

    Merkelig hvordan slike bekker og broer "krymper" med årene ;o)

    Ha en flott dag !!!

    SvarSlett
  5. Snedig hvordan ting får uanet dimensjoner i et barnesinn. Koselig minne (men ikke nøkken!). Fin dag!

    SvarSlett
  6. Hehe ja det skulle ikke forundre meg om det var for å holde dere borte fra bekken ja. Koselige minner, kan se for meg at dette var en liten verden for dere da du var liten. Er det ikke artig å komme tibake og se det fra voksne øyer også?

    SvarSlett
  7. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  8. Nøkken = Åmanden var en grum person, mange drab havde han på samvittigheden.
    På en måde er det lidt trist at besøge barndommens land. Illusioner kan briste, var det virkelig ikke større!
    Fint indlæg!

    SvarSlett
  9. Så godt å så flotte barndomsminner og å ha muligheten til å gjennoppleve noen av dem:) Og ikke like redd for nøkken lengre kanskje?!

    SvarSlett
  10. Herlege barndomsminner:0)
    Hadde eit lite skogsområde med bekk og masse ruinar innanfor huset vårt, og der vart det sanneleg mange timar med leik i løpet av ein sommar, ja...
    Takk for utfordringa, den skal eg ta så snart eg får tid:0)
    Nyt dagen, klem

    SvarSlett