tirsdag 23. juni 2009

Midtsommer


Så var det tid for nok en utfordring fra Koselig. Det heter riktignok mandagstema. Men som så ofte før kommer jeg tuslende med mitt bidrag på tirsdag.






Denne uken er utfordringen midtsommer. Jeg har feiret St.Hans i båt på Sørlandet. Tøffe rundt i skjærgården i en liten båt. Gå i land på en holme. Brenne bål og spise svidde pølser. Kose seg sammen med gode venner og slektninger en varm og god sommernatt. Og jeg har vært i Sverige under midtsommer-feiringen der. Spist sild og sett andre drikke snaps (noe jeg ikke drikker selv). Feiret sommernatta med å synge og danse sammen med venner. Og jeg har feiret sammen med naboer i hjembygda i Trøndelag. Sittet i sommernatta og brent bål i vegkanten til E6, og heiet på syklister som sliter seg fram på veg mot Oslo. Alt er gode minner. Men ikke noe av det er tradisjon for meg. St.Hans er ingen dag som betyr noe spesielt for meg. Og ingen dag jeg pleier å feire. Det er bare når jeg tilfeldigvis befinner meg sammen med andre som har tradisjoner knyttet til dagen, at jeg er med og feirer.

I dag har jeg imidlertid gjort avtaler for kvelden. Jeg skal feire sammen med to gode venner: Liza Marklund og Farris-flaska mi. Ja, jeg regner med at det blir tent et lys på bordet mitt også. Det blir vel ingen skikkelig date uten...

11 kommentarer:

  1. Jeg håber, du får en rigtig dejlige Sct. Hans-aften i selskab med Liza Marklund og Farris :o)

    SvarSlett
  2. Hørtes ut som en fin St.Hansfeiring spør du meg! ;)

    SvarSlett
  3. Det lyder hyggeligt med en hjemmeaften og en god bog.

    SvarSlett
  4. Hei og takk for besøket! Kos deg i kveld med dine to gode venner. I tillegg kan du jo ta en tur til Ålesund via NRK1, som jeg foreslo på bloggen min.

    Sitter her med et glass Bon Aqua, men kanskje blir det et glass rødvin i løpet av kvelden. Jeg fryser, så jeg har nettopp fyrt opp i peisen.

    SvarSlett
  5. Oh vad det låter härligt - puttra eller segla omkring - göra strandhugg - så härligt!
    Vacker miljö är det ju alltid i Norge :)

    SvarSlett
  6. Tak for din kommentar på min blog. Kriken har i mange år gået hånd i hånd med magthaveren, for at score kassen!

    SvarSlett
  7. Låter underbart. Tack för kommentaren hos mig =)

    SvarSlett
  8. Høres koslig ut! Her har jeg hatt vin og bok og lys. :)

    SvarSlett
  9. Håper du hadde en flott kveld. Den boken har jeg let, og den skuffet aldeles ikke :)

    SvarSlett
  10. Så koselig det så ut. jeg elsker å kose meg med en god bok. :o)

    Hvilken bok er det du leser?

    Klem fra Bea

    SvarSlett
  11. Men det er da også din tradisjon, å ikke ha noen tradisjon i grunn! Jeg synes det er fint jeg, og at du da viser å være en omgjengelig herlig person som tar det på strak arm. Jeg liker verken sild eller nubbe, men du skal tro de maser om at jeg må prøve hehe... for meg er st hans bålbrenning og svidd middagspølse. Selv om det er mange år siden :) god helg!!!
    og ps. det er helt ok å tusle etter på tirsdag hehe... jeg klarer ikke kommentere så mye om dagen selv, i dag en fredag ;)

    SvarSlett