onsdag 29. desember 2010

Kulturåret 2010

Det nærmer seg et nytt år, og det er på tide å se tilbake på noe av det 2010 har gitt meg. Jeg kan ihvertfall si meg delvis fornøyd med kulturåret. For jeg har fått oppleve mange flotte konserter. Og det er minner jeg vil bære med meg for alltid.


Å trekke fram et høydepunkt fra årets konserter er vanskelig. Høydepunktene har stått i kø. Stort var det å få oppleve Proclaimers live. Og stort var det å endelig få høre Stage Dolls. Ja, også ble det jo noen hjertelige gjenhør med DDE... vanskelig å finne det ultimate høydepunktet. Men det som kanskje rørte meg mest var konserten/opptaket til radiogudstjenesten i Vår Frue Kirke. Møtet mellom Bjarne, Thomas og gatas folk ble sterkt. Det forente på en helt spesiell måte det som ligger mitt hjerte nærmest...
En rask opptelling viser at året har gitt meg 16 vanlige konserter og 19 grytekonserter. Og jeg får vel si meg fornøyd med det. Særlig med tanke på at nesten hele sommeren gikk forbi uten konserter. Neste sommer håper jeg at jeg holder meg frisk og skadefri...
Samme liste forteller meg at det også ble fire teaterbesøk i 2010. Ikke så veldig mange turer i teateret. Men egentlig akkurat passe. Koser meg i teateret. Men må vel innrømme at konserter gir meg mer. Og når jeg først skal i teater, så foretrekker jeg musikaler.


Ellers er jeg en smule flau over enkelte punkter på kulturlista mi. For egentlig er jeg glad i å lese bøker, men det har nok blitt nedprioritert i 2010. Så det ble bare to bøker på lista mi dette året. Og det bør forbedres neste år. Lydbøkene har heller ikke fått særlig stor plass i år. Tre bøker om Varg Veum har blitt hørt. Heller ikke noe å skryte av med andre ord. Og når jeg først skal presentere lista mi, så har det blitt dårlig med film også. Et kinobesøk og to filmer på dvd er flaut lite...

2 kommentarer:

  1. Oi, 19 konserter, jeg er imponert! På lista mi tror jeg ikke det er mer enn 3, pluss en festival. Får komme sterkere tilbake neste år :)

    SvarSlett
  2. 16 konserter, 19 konserter og fire teaterbesøk ble det. Det er nok rekord for meg ja...

    Og det anbefales absolutt Anne Grethe. ;-)

    SvarSlett